15 Aug 2012

Kisah Dinar Emas Dan Kambing

Mungkin kita terlepas pandang yang sebelum ini ketika zaman Rasulullah SAW mata wang yang digunakan Dinar Emas dan juga Dirham.Ketika zaman Nabi Muhamad SAW 1400 tahun dahulu , harga seekor kambing ialah 1 Dinar Emas.Perkara ini telah diceritakan di dalam hadis Rasulullah S.A.W


Kredit Picture : Shafiq Kamal

Dilaporkan oleh Ahmad dalam Musnadnya daripada Urwah yang bermaksud :

" ( Pada suatu hari ) Rasullullah S.A.W menemui sekumpulan binatang ternakan yang hendak di jual. Lalu Rasulullah S.A.W memberi kepadaku satu Dinar dan berkata :

" Wahai Urwah pergi kepada lelaki tersebut dan melakukan tawar menawar sehingga aku dapat membeli dua ekor kambing dengan harga satu Dinar.

Kemudian aku membawa kedua-dua ekor kambing tersebut.Dalam perjalanan seorang lelaki menemui aku dan ingin membeli salah seekor kambing daripadaku.Lalu aku menjualnya dengan harga satu Dinar

Kemudian aku berjumpa Rasulullah S.A.W dengan membawa seekor kambing dan satu Dinar lalu aku berkata  " Wahai Rasulullah inilah Dinar dan kambing milikmu "

Rasulullah bertanya Bagaimana kamu melakukannya ? Akupun menceritakan kepada Baginda apa yang yelah aku lakukan lalu Baginda berkata " Ya Allah, berkatilah perniagaannya."

Sudah tentu waktu sekarang dan InsyaAllah 1400 tahun akan datang kita masih boleh membeli seekor kambing dengan 1 Dinar Emas.

0 comments:

Post a Comment

PERINGATAN: Minda Emas Network tidak bertanggungjawab terhadap komentar yang diutarakan melalui blog ini. Ia mungkin pandangan peribadi pengunjung dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Admin. Segala risiko akibat komen yang disiarkan menjadi tanggungjawab pengunjung.Terima Kasih dengan komen anda.

Pages